Ett stort tack!

Till en början vill jag tacka till 1000 Filuran (( Ulla )) För ett suer bra och snabbt svar på min mail!

Det började med att jag googlade RYGGMÄRGSPROV, så kom jag in på en sida... ((Filurens)) Ja skickade till henne och frågade om hon hade lust att förklara hur det går till på en ryggmärgsprov.. Och skrev att jag verkligen är livrädd för och göra det...

Till svar fick jag :

Hej Sandra!
 
Ryggmärgsprovet är inte så farligt. Lite obehagligt ja, men inte så att du behöver vara livrädd... du överlever, jag lovar, för jag gjorde det! :)
 
Man kommer dit, får dra ner byxorna lite och tröjan upp. Man får lägga sig på mage på en brits. De tvättar "rumpan" nästan i svanken fast på höften om du förstår vad jag menar. Sen bedövar de, och det svider.. Det gör det.. Men bara en kort stund. Sen får man vänta ett tag till bedövningen tar och då tar de ryggmärgsprovet.
 
Själva "sticket" känns inte alls (det är ju bedövat), men man känner när de kommer mot själva skellettet. De skrapar lite för att få "lite ben" och det känns jättemysko, det ekar i hela kroppen. Gör inte ont alls men en väldigt lustig känsla. Sen går de genom benet och det känns ungefär som om de trycker. Ingen smärta... Sen kommer de säja åt dig att ta ett djupt andetag och då snor de benmärgen av dig och det KÄNNS ner i hela benet.. En Iiiilande smärta, men den är kort, så kort.. Det går över direkt.
 
Det var det hela, inte värre än att gå till tandläkaren. När man går därifrån kan det kännas lite ner i benet, men det känns mest lustigt pga bedövningen.
 
Var inte rädd, Det är över på en kvart hela proceduren. Och sen är det som det aldrig har hänt, men du är en upplevelse rikare...
 
Lycka till och jag håller tummarna! :)
 
Filuran

hur gulligt som helst!! 1000 tack för att du tog dig tid och e ett sånt utförligt svar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0