Det heter INTE dagis. Det heter FÖRSKOLA!

Nu är jag ÄNTLIGEN hemma! Nu har jag tagit helg! Det känns verkligen underbart! Dock känner jag mej inte helt avslappnade än... Men de tar väl ett tag att koppla bort jobbet...
Den här veckan har verkligen varit en prövning. Allt har prövats. Tålamodet, stresshantering och massa mer.
En liknande vecka som denna är inget jag vill uppleva igen.

Jag tror att de är många som inte jobbar inom förskolan som vet hur de egentligen fungerar. Många tror att de är dagis, vilket menas med barnpassning. Det är inte det förskolan handlar om.

Jag tror att många tänker, Hur kan det vara stressit att jobba på "dagis"? Det är väl inte så jobbigt att passa barn?

Jag citerar från skolverket.se

"Förskolan är en pedagogisk gruppverksamhet för barn från 1 år fram till skolstarten. Barn börjar i förskolan vid olika åldrar och deltar under olika lång tid.
Förskolans uppgift är att lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran, utveckling och växande. Samtidigt ska den vara organiserad så att den gör det möjligt för föräldrar att förvärvsarbeta eller studera.
I förskolan förenas omsorg och pedagogik i en verksamhet som tar ansvar för hela barnet hela dagen. Lek och skapande liksom barnens eget utforskande ges stort utrymme. Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar.
Förskolan är öppen hela året. De dagliga öppettiderna anpassas till föräldrarnas arbete eller studier och till barnens behov."


Jag tror även att vi som arbetar på Ur & Skur har de lite stressigare än "vanliga" förskolor/ avdelningar.
Vårat tempo är högt, mycket ska hinnas med. Den mest stressiga tiden som jag tycker är direkt efter lunch. Vi äter lunch inne, och sen är det ut igen. Då ska barn kläs på, dom minsta springer runt och leker, dom större är klara tidigare och springer ut. Nån bajsar och måste bytas på, Är det nån ute nu? Är nån hos sovbarnen?
Det gäller att kunna ha många bollar i luften.
Samtidigt som man måste passa in så alla hinner ha raster.

Den här veckan har som sagt varit en rejäl prövning. Många av de ordinare är sjuka, så vi har haft 3-4 vikarier där varje dag. Superbra med vikarier. Verkligen. Men man märker sån extrem skillnad på barnen. Dom testar och blir "oroliga".

Tro nu inte att jag inte gillar mitt jobb. Det gör jag. Jag verkligen ÄLSKAR mitt jobb, men denna vecka har varit en pärs.

Tack underbara kollergor för denna vecka. Nästa vecka blir de nya tag med nya utmaningar. Jag kan knappt vänta ;)


Kommentarer
Postat av: Erika(jyringen)

sv.tack,kul att du gillade den =)

låter ju mega farligt! :P



du ska vara glad att ni i varje fall tar in vikarier när ngn är sjuk för det gör vi inte...idag var vi 3st på min avdelning till 38 barn!....

2010-10-29 @ 22:41:50
URL: http://jyringen.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tror snarare att folk tycker att det inte är ett så spännande jobb som du försöker få det att låta. Hur spännande är det med hur många som kommer att vara sjuka. Jag tror att du försöker få det att låta intressant för att på så vis kunna hävda dig mot andra som har mer avancerade jobb.

2010-10-30 @ 08:16:56
Postat av: Sandra

Jag skriver ju vad jag vill eller hur? Vad som är intressan för mig kanske inte inresserar nån annan. Men låt då bli att läsa min blogg. Tydligen verkar den för intressant för att du ska sluta läsa?

Man väljer väl själv vad man vill jobba med? Jag har valt detta och skriver då om de om det är det jag vill.

2010-10-30 @ 09:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0