Läskmissbruk förstörde hennes tänder

Jag brukar alltid klaga på att min sambo dricker för mycket läsk.... Men de är inte såå farligt om man gämnför med den här brudens vanor....

Är du förtjust i läsk? Det var 21-åriga Kira. Nu hävdar hon att hennes tänder totalförstörts - av Coca Cola.   Kiras leende har blivit en grimas.
 
Foto: pressens bild

När Kira Christensen slutade skolan för tre år sedan hade hon ett vackert leende och bara en liten lagning.

I dag är smilet borta. Tänderna har ätits upp av sockret från läsk, enligt henne själv.

Drack två liter - om dagen

- Jag fick en depression och tröstdrack cola från morgon till kväll - upp till två liter om dagen. Jag skruvade av och på locket hela tiden, säger Kira till Ekstra-bladet.

I dag är tänderna är nästan helt bortfrätta och i stället finns där bruna små stumpar.

Rickard Sjöberg är informationschef vid Coca cola i Sverige. Han säger att Coca cola inte är farligare för tänderna än andra drycker.

- All mat och dryck påverkar tänderna. Juice, till exempel, innehåller lika mycket socker och syra som Coca cola. Det viktiga är att man inte småsörplar och utsätter tänderna i onödan.

"Man bör borsta tänderna"

Rickard Sjöberg vill inte närmare kommentera Kiras fall.

- Det är ju otroligt synd om tjejen, men jag kan ju inte säga vad hennes problem beror på. Men generellt kan jag säga att man bör borsta tänderna och besöka en tandläkare regelbundet. Det bör alla göra.

Artikel från aftonbladet.se


Kommentarer
Postat av: jocke

äckligt!

2009-01-06 @ 22:59:18
URL: http://joockeez.blogg.se/
Postat av: Nattis

fy satan stackarn.. jag ska aldrig mer dricka läsk!!

2009-01-07 @ 14:01:44
URL: http://moveahead.blogg.se/
Postat av: Tove

Vad läbbigt, tur att man inte direkt dricker läst så ofta.

2009-01-07 @ 15:50:07
URL: http://theedge.blogg.se/
Postat av: Cathie

Hjälp! fan vad läskigt... ( haha LÄSKigt ) Jag drack oxå typ 2-4 liter cola varje dag förut :/ Men har nu faktiskt lagt av nästan helt.. och tur är väl det om man tittar på hennes tänder :/



Fin blogg :)

2009-01-09 @ 09:42:50
URL: http://cathie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0